Varför Våtmark? Ett evenemang för våtmarksarbetet i Jämtland.

foto: Eva Rappe

Krokoms- och Östersundskretsarna hälsar välkomna till en dag om våtmark!

lördag 3 september kl. 12-15
Tullus Lantliv, Tullus 271

Vad tänker du på, när du hör ordet våtmark? Blöt, svårframkomlig terräng? Eller en livskraftig, blomstrande biotop? Produktionsdöd yta i skogen eller en kostnadseffektiv brandförsäkring?

Det har varit mycket snack om våtmarker under förra året. Det skrevs om det i media och gjordes ett avsnitt Uppdrag Granskning om Sveriges våtmarker. Men det är ett väldigt brett begrepp och här i Jämtland råder det delade meningar. Behöver vi bevara eller till och med återställa våtmarker här? Gäller inte det bara för odlingslandskap som Skåne och Östergötland?

I ett samarbete mellan Krokoms- och Östersundskretsen har vi samlat ett gäng experter från olika organisationer. Med perspektiv från skogsbruket, från myndigheter och från Naturskyddsföreningens sakkunniga vill vi lyfta våtmarkernas ställning här i vårt landskap.

Det blir en dag för alla som är nyfikna på våtmarkernas nytta, både generellt och lokalt här hos oss. Alla är välkomna, medlemmar som icke-medlemmar, skogsägare som nyfiken allmänhet. Dagen hålls på Tullus Lantliv i Tullus, Krokoms kommun, där ett våtmarksområde anlades under fjolåret. Markägaren visar upp våtmarken för oss och berättar om sina praktiska erfarenheter och lärdomar av att arbeta med ett våtmarksprojekt.

Om du föranmäler dig bjuder vi på en lättare lunch. Ange specialkost i anmälan. Det kommer finnas kaffe och kaka till alla som dyker upp, anmäld eller ej. Vid dåligt väder kommer vi kunna ha tak över huvudet stora delar av dagen, men kläder efter väder! Tänk utomhus.

Evenemanget är gratis och du kan bara droppa in, men anmäl dig till stefan.lundstedt@live.com senast 30 augusti om du vill ha lunch!