Klädbytardagen 2018

Även i år kommer den stora klädbytardagen att gå av stapeln i
Friskis & Svettis lokaler på Frösön lördagen den 14 april.
Busshållplatsen där heter Frösö strand.

Mellan kl. 10.15 och 12.00 kan du lämna in max 5 fräscha och rena plagg, som du får varsin klädbiljett för. Sen kan du byta till dig lika många plagg som du lämnat mellan kl. 13.30 och 14.30. Lättare fika finns att köpa, så ta med en vän eller två och förnya garderoben på ett trevligt och miljösmart sätt!
Lokalen är tillgänglig och anpassad för rörelsehindrade.

Du, bli volontär!

Kan du hjälpa till att ta emot kläder, att sortera och lägga upp dem inför det stora bytandet? Eller vill du hjälpa till att packa ihop allt efteråt?
Förutom att du gör en fantastisk insats för miljön så får du så klart gratis fika och får dessutom träffa en massa positiva människor!

Skicka ett meddelande till oss på ostersund[a]naturskyddsforeningen.se eller på Facebook om du är vill vara med.

Varför byta istället för att köpa?

I genomsnitt köper vi cirka 13 kilo kläder varje år. Det är påfrestande för miljön eftersom det går åt mycket vatten, kemikalier och energi både vid odlingen av bomull och vid tillverkning av kläder. Även odlarna och arbetarna i låglöneländernas textilfabriker drabbas av att handskas med giftiga pesticider, textilfärg och att ofta jobba under hårda arbetsförhållanden.
Så om vi istället för att köpa många slit- och slängplagg köper färre kläder av bättre kvalitet, då belastas miljön och omvärlden mindre. Och när vi har tröttnat på ett plagg eller hittar sådana som bara legat orörda i garderoben i åratal, då kan vi helt enkelt lämna dem vidare till en ny ägare och byta till oss något nytt. Visst är det smart och roligt?

Mer information hittar du på vår Facebooksida.