Öppen gårdsdag: klimatsmart mjölkproduktion

Välkommen till en öppen gårdsdag på temat klimatsmart mjölkproduktion!
Sommarpausen är över och den 25 augusti 2016 är alla i Naturskyddsföreningen i Jämtland varmt välkomna till en öppen gårdsdag på Trägsta Mjölkgård i Hallen, där ni får se och uppleva många exempel på hur framtidens lantbruk kan och bör vara. Hur kan man till exempel på en gammal fäbovall effektivt producera både kött och skog, ha effektiv mjölkproduktion med liten arbetsinsats, biogasproduktion med mera?

I Trägsta driver Eva och Torgny Widholm med familj en ekologisk mjölkproduktion med 140 kor. Gården har brukats ekologisk sedan 2008. Under dagen ges två möjligheter till gårdsvandringar (ca 2 timmar) då vi bland annat tittar på gårdens pågående nybyggnationer samt planerna för en helt ny kalvningsavdelning på djupströ. Vi besöker också deras välplanerade och lättarbetade stallar med robotutfodring och tittar på biogasanläggningen med elturbin. Vi kommer också diskutera hur man jobbar för att minska bränsleförbrukningen genom grundare bearbetning och effekter av att gödsla med rötrest.
Mellan gårdsvandringarna kommer vi besöka gårdens agroforestryprojekt, där en tidigare fäbod nu restaureras för att kunna växelbetas med nöt och får, samtidigt som marken producerar både virke och biomassa.

Dagen är gratis och börjar med kaffe kl 09.00 och avslutas kl 14.00. Det bjuds på en lättare lunch. Det går också att komma till den senare gårdsvisningen som börjar med kaffe kl 15.00.

Hitta dit
Trägsta Gård ligger 1,5 km söder om Hallen, längs med väg 321. Hallen ligger på västra
sidan av Storsjön, 7 mil från Östersund. Koordinater (WGS84): 63.165, 14.118
Hela dagen är kostnadsfri, men anmäl dig i förväg till